Aby Warburg Exhibition in Florence

U Muzeju Uffizi otvorena je izložba Rooms with a View. Aby Warburg, Florence and the Laboratory of Images (19. rujan – 10. prosinac 2023.). Izložbom se evocira Warburgov revolucionarni eksperiment, upravo na mjestu gdje je crpio velik dio svoje inspiracije. Aby Warburg u Firenci započinje istraživanje umjetnosti kasnog petnaestog stoljeća, Botticellija i Ghirlandaia, svjetovnih sadržaja, umnažanje slika u drugim umjetničkim medijima i oživljavanja antičkih modela. S godinama se ova perspektiva Firence otvara i usložnjava, s jedne strane poprimajući više antropološki pristup, a s druge usvajajući kritičko promišljanje sadašnjosti temeljeno na analogijama uočenim u vizualnim politikama i slikovnim praksama. Za Warburga je Firenca bila „sudbinski prostor“ kako stoji u pismu iz 1929., s kojim ga povezuje četrdeset godina „suradnje“: od prvog dolaska 1888., kad započinje istraživanje na Botticellijevim djelima za rad na doktorskoj disertaciji, do posljednjeg boravka 1929. Za sebe je govorio da je „Hamburžanin u srcu, Židov po krvi i Firentinac u duši“. Stoga, je ovim projektom, kojim je oživljen Warburg u Firenci, zaokružen program proslave 150. godišnjice Warburgova rođenja, koja je pokrenula cijeli niz događanja – izložbi, skupova, okruglih stolova, izdanja – kojima se problematizirao, reinterpretirao i analizirao Warburgov opus. Pritom je posebna pozornost bila posvećena njegovu Mnemosyne Atlasu, koji je doživio „rekonstrukcije“ u tri velike izložbe organizirane u Berlinu, Bonnu i Hamburgu 2020. i 2021. U suradnji tri velike institucije vezane uz Warburgov rad – Warburgov institut u Londonu, Muzej Uffizi i Kunstihistorisches institut u Firenci – stvorila se i realizirala ideja da se kroz specifičnu Warburgovu metodu primijenjenu na njegovu Atlasu, pokaže snažna povezanost ovoga velikog znanstvenika i Firence kao njegova neiscrpnoga vrela ideja. 

Izložba artikulira mjesto, medije i sliku kao ključne pojmove u pet tematskih soba i ostalih prostora Muzeja kroz prikaze: 1) odnosa Warburga i Firence; 2) uloge efemernog; 3) laboratorija slika, prije svega fotografskih slika; 4) crtež kao Pathosformel (formula patosa) i 5) fenomen nimfe, “energetske inverzije”, još jedan poznati Warburgov koncept. Izabrano je četrnaest panela koji su tematski povezani s firentinskom umjetnošću, iz tri različite verzije Atlasa, rekonstruirane fotografijama iz londonskoga arhiva. Time je bio preokrenut proces warburgovske metode: „izvorne“ fotografije umjetnina iz zbirke Atlasa postavljene su uz „originalne“ umjetnine unutar muzeja, pruživši uvid u materijal kojim je Warburg manipulirao. Uz to, pokušalo se fotografijama približiti vrijeme iz različitih faza Warburgova boravka i rada u Firenci, vrijeme velikih preobrazbi i povijesnih događaja, velikih otkrića i promjena u vizualnim umjetnostima, jačanjem novoga medija – fotografije – koji postaje primarnim nositeljem Warburgove metode.

Uz izložbu tiskan je i katalog Camere con vista. Aby Warburg, Firenze e il laboratorio delle immagini, iznimno izdanje u kojemu je sakupljen vrijedan slikovni materijal te izvrsni tekstovi vodećih stručnjaka na temu: Horst Bredekamp, Georges Didi-Huberman, Salvatore Settis, Gerhard Wolf, Katia Mazzucco – da spomenem samo neke. Sobe s pogledom referenca su na nekoliko Warburgovih fotografija različitih panorama Firence, slikanih s prozora hotelskih soba u kojima je boravio i o čemu je pisao. Istovremeno, naslov se poziva i na poznati roman E. M. Forstera A Room with a View, u kojemu se oslikava Firenca s početka 20. stoljeća. Pogled iz sobe metafora je „uokvirenog pogleda“, zamrznute slike u vremenu camerom obscurom, uhvaćenog trenutka promjenjive stvarnosti, ali i promjenjivosti oka i njegova zapažanja.

Izložbu su osmislili i realizirali Marzia Faietti, Eike Schmidt, Giovanna Targia i Gerhard Wolf uz pomoć znanstvenog tima koji su činili Bill Sherman, Katia Mazzucco, Lunarita Sterpetti i Claudia Wedepohl.

Izložba “Aby Warburg u Firenci”

U Muzeju Uffizi otvorena je izložba Rooms with a View. Aby Warburg, Florence and the Laboratory of Images (19. rujan – 10. prosinac 2023.). Izložbom se evocira Warburgov revolucionarni eksperiment, upravo na mjestu gdje je crpio velik dio svoje inspiracije. Aby Warburg u Firenci započinje istraživanje umjetnosti kasnog petnaestog stoljeća, Botticellija i Ghirlandaia, svjetovnih sadržaja, umnažanje slika u drugim umjetničkim medijima i oživljavanja antičkih modela. S godinama se ova perspektiva Firence otvara i usložnjava, s jedne strane poprimajući više antropološki pristup, a s druge usvajajući kritičko promišljanje sadašnjosti temeljeno na analogijama uočenim u vizualnim politikama i slikovnim praksama. Za Warburga je Firenca bila „sudbinski prostor“ kako stoji u pismu iz 1929., s kojim ga povezuje četrdeset godina „suradnje“: od prvog dolaska 1888., kad započinje istraživanje na Botticellijevim djelima za rad na doktorskoj disertaciji, do posljednjeg boravka 1929. Za sebe je govorio da je „Hamburžanin u srcu, Židov po krvi i Firentinac u duši“. Stoga, je ovim projektom, kojim je oživljen Warburg u Firenci, zaokružen program proslave 150. godišnjice Warburgova rođenja, koja je pokrenula cijeli niz događanja – izložbi, skupova, okruglih stolova, izdanja – kojima se problematizirao, reinterpretirao i analizirao Warburgov opus. Pritom je posebna pozornost bila posvećena njegovu Mnemosyne Atlasu, koji je doživio „rekonstrukcije“ u tri velike izložbe organizirane u Berlinu, Bonnu i Hamburgu 2020. i 2021. U suradnji tri velike institucije vezane uz Warburgov rad – Warburgov institut u Londonu, Muzej Uffizi i Kunstihistorisches institut u Firenci – stvorila se i realizirala ideja da se kroz specifičnu Warburgovu metodu primijenjenu na njegovu Atlasu, pokaže snažna povezanost ovoga velikog znanstvenika i Firence kao njegova neiscrpnoga vrela ideja. 

Izložba artikulira mjesto, medije i sliku kao ključne pojmove u pet tematskih soba i ostalih prostora Muzeja kroz prikaze: 1) odnosa Warburga i Firence; 2) uloge efemernog; 3) laboratorija slika, prije svega fotografskih slika; 4) crtež kao Pathosformel (formula patosa) i 5) fenomen nimfe, “energetske inverzije”, još jedan poznati Warburgov koncept. Izabrano je četrnaest panela koji su tematski povezani s firentinskom umjetnošću, iz tri različite verzije Atlasa, rekonstruirane fotografijama iz londonskoga arhiva. Time je bio preokrenut proces warburgovske metode: „izvorne“ fotografije umjetnina iz zbirke Atlasa postavljene su uz „originalne“ umjetnine unutar muzeja, pruživši uvid u materijal kojim je Warburg manipulirao. Uz to, pokušalo se fotografijama približiti vrijeme iz različitih faza Warburgova boravka i rada u Firenci, vrijeme velikih preobrazbi i povijesnih događaja, velikih otkrića i promjena u vizualnim umjetnostima, jačanjem novoga medija – fotografije – koji postaje primarnim nositeljem Warburgove metode.

Uz izložbu tiskan je i katalog Camere con vista. Aby Warburg, Firenze e il laboratorio delle immagini, iznimno izdanje u kojemu je sakupljen vrijedan slikovni materijal te izvrsni tekstovi vodećih stručnjaka na temu: Horst Bredekamp, Georges Didi-Huberman, Salvatore Settis, Gerhard Wolf, Katia Mazzucco – da spomenem samo neke. Sobe s pogledom referenca su na nekoliko Warburgovih fotografija različitih panorama Firence, slikanih s prozora hotelskih soba u kojima je boravio i o čemu je pisao. Istovremeno, naslov se poziva i na poznati roman E. M. Forstera A Room with a View, u kojemu se oslikava Firenca s početka 20. stoljeća. Pogled iz sobe metafora je „uokvirenog pogleda“, zamrznute slike u vremenu camerom obscurom, uhvaćenog trenutka promjenjive stvarnosti, ali i promjenjivosti oka i njegova zapažanja.

Izložbu su osmislili i realizirali Marzia Faietti, Eike Schmidt, Giovanna Targia i Gerhard Wolf uz pomoć znanstvenog tima koji su činili Bill Sherman, Katia Mazzucco, Lunarita Sterpetti i Claudia Wedepohl.